Från krångel till komfort – när Brf Rosenlunden valde ALT Hiss

2025-04-01 08:56:25

I bostadsrättsföreningen Rosenlunden i Jönköping har ljudet av fotsteg i trapporna avtagit betydligt. Den gamla hissen, som tidigare krävde insatser mer eller mindre varje vecka av servicetekniker och orsakade frustration bland de boende, har renoverats. Valet föll på ALT Hiss – och det är ett beslut som föreningen inte ångrar.

– Vi hade en 25 år gammal hiss som krånglade och krånglade. En del boende tog hellre trapporna för att inte riskera att bli fast i hissen. Det kändes som att servicekillen var här varje vecka, berättar Tage Ekström ordförande i föreningens styrelse.

Trots ett bra serviceavtal, som gjorde att föreningen inte drabbades avsevärt rent ekonomiskt, så hade föreningen inte en fungerande hiss. Därför beslutade styrelsen att åtgärda hissen. Genom kontakt med en grannförening som nyligen genomfört en större upphandling landade valet snabbt på ALT Hiss.

– Grannföreningen hade redan gjort grovjobbet, jämfört alla aktörer och valt ALT Hiss. Vi litade på deras omdöme, pratade med Peter Reinholdsson (projektledare) och fick några referensobjekt som vi tittade på, och de var nöjda. Därmed kände vi att ALT Hiss var ett bra val, säger Tage Ekström.

Projektet flöt på smidigt från start till mål. De boende informerades i god tid och tidsplanen höll till punkt och pricka.

– Det var trevliga killar som kom och gjorde jobbet. De kom exakt när de skulle, allt gick enligt plan. Nu när hissen är klar har jag fått många glada tillrop från de boende. Det märks att folk är nöjda, berättar Tage Ekström.

ALT Hiss har levererat på kvalitet och punktlighet, och även kontakten med företaget har varit smidig, berättar Tage Ekström, ordförande i föreningens styrelse.

Förutom att byta styrsystem och rörliga slitdelar, valde föreningen att även byta hisskorg. Något som de såhär i efterhand är nöjda med.

– Den gamla korgen kändes trött, och det var sprickor här och där. Det är ju bara dumt att snåla in när man ändå håller på. Nu känns det som att man stiger in i något nytt och fräscht – inte bara en modern maskin utan också en förhöjd visuell upplevelse, säger Tage Ekström och fortsätter:

– ALT Hiss har levererat på kvalitet och punktlighet, och även kontakten med företaget har varit smidig. Peter Reinholdsson har varit tillmötesgående och alltid svarat på frågor. Och det märks att ALT är ett tajt team som trivs ihop. Vi har haft kontakt med både montörer och servicepersonal – alla har varit professionella och trevliga.

Föreningen behöver under de kommande fem åren inte något serviceavtal, eftersom femårig garantiservice ingått i leveransen. Det har också gjort projektet mer ekonomiskt hållbart.

– De pengar vi sparar in genom garantiservicen täcker nästan hela kostnaden för den nya hisskorgen. Och tryggheten finns där – om något händer, så vet vi att hjälpen kommer snabbt, berättar Tage Ekström.

Även om det inte blev någon högtidlig invigning med bubbel och bandklippning som föreningen pratat om, är renoveringen av hissen oavsett ett lyft för hela huset.

– Hissen ska bara fungera, det är något man inte tänker på förrän den inte gör det. Nu känns det bra. Riktigt bra faktiskt, avslutar Tage Ekström.

Kalle Lundberg och Carl Bergström, nöjda montörer, berättar att hissen har försetts med LED-belysning som släcks automatiskt när hissen inte används, vilket faktiskt är det som enskilt sparar mest energi efter att en äldre hiss moderniserats.


Om modernisering (renovering) av hissar

Vid en modernisering byts normalt elutrustning och rörliga slitdelar, men de tunga mekaniska delarna som håller för många ”livslängder”, exempelvis bärram, motvikt och gejdrar behålls.

Läs mer om modernisering av hissar

– När en hiss nått sin livslängd kan man antingen byta ut hela hissen eller modernisera den. Genom att modernisera sparar du både pengar och miljö eftersom du bara byter ut det som är slitet och behåller de tunga mekaniska delarna av hissen som håller i många ”livslängder”, berättar Peter Reinholdsson. 

Läs en längre intervju med Peter Reinholdsson om modernisering


Om Brf Rosenlunden

• Föreningen bildades år 2000 då fastigheten byggdes
• Föreningen har 24 lägenheter fördelade på 6 plan

 

Fler case

Hissguiden med ritningar

Svara på några frågor så visar vi vilken hiss som passar bäst för dina behov.
Här finns även ritningar för många av våra hissar. »

Komponenter

Om du önskar något utöver vår standardhiss kan du med ALTs modulsystem anpassa hissen efter dina behov.
Hissdörrar »
Hisskorgar »
Knappar & tablåer »

Lokal tillverkning

Vid fabriken i Alvesta tillverkar vi hissarnas bärande delar och apparatskåpen. På så vis är vi väldigt flexibla.
Produktionen av apparatskåp är speciellt uppskattad då de håller svensk standard och utformning. Detta uppskattas främst av driftstekniker som ska jobba med hissarna under hela dess livslängd.
Lokal produktion främjar dessutom miljön genom minimalt med transporter.

Kontakta oss

 

Kundtjänst: 0472-390 700
Jour: 010-20 500 50
E-post: info@alt.se

Kontaktuppgifter till våra regionkontor eller en specifik medarbetare


Kontaktformulär

Namn
Telefon
Ort
E-postadress
Text/Fråga