Modernisering av hissar på Hotell Royal Corner: ”Det har blivit ett jättelyft”
2024-06-25 13:49:10
När det var dags att modernisera de bägge hissarna på Quality Hotel Royal Corner i Växjö gick uppdraget till ALT Hiss. Hissarna krånglade en hel del. Bland annat var det problem med dörrautomatiken och överhettning av hydraulsystemet. Samtliga problem avhjälptes vid moderniseringen, bl.a med hjälp av vår lösning ALT Hydraul Eocline. Dessutom har hisskorgarna bytts ut och fått nytt, fräscht utseende som matchar hotellets design.
– Hissarna är en viktig del av hotellet. Säkert viktigare än vad man tänker sig många gånger. Inte bara för att transportera våra gäster utan också för att näst efter receptionen så är det hissarna du som gäst först möter. Så för kundupplevelsen är det stor skillnad att komma in en ny fräsch hiss – och som dessutom fungerar hela tiden. Det har blivit ett jättelyft, säger Göran Ivarsson, hotellchef på Royal Corner.
Hisskorgarna har bytts ut och fått en stilren inredning för att passa med hotellets övriga design.
Hissarna används flitigt, precis som brukar vara fallet på hotell. Göran Ivarsson berättar att de säljer runt 35.000 hotellrum per år. I varje rum bor det i snitt 1,5 gäster och de åker i hissen ungefär fyra gånger. Dessutom används hissarna frekvent för transporter av bland annat tvätt.
– Det blir ju en väldig massa turer för de här hissarna per dag. Tidigare hade vi mycket stillestånd med hissarna, ofta för att hydrauloljan blev för varm, men även krångel med hissdörrarna. Sedan moderniseringen har vi hittills inte haft något stillestånd alls, säger Göran Ivarsson.
Det är fastighetsägaren Balder som är den formella beställaren av hissmoderniseringen. Och de har i sin tur anlitat en hisskonsult som tagit fram en rambeskrivning och en förfrågan som gått ut till olika hissföretag. Efter utvärdering gick uppdraget till ALT Hiss.
– Vi har haft servicen på hissarna sedan några år tillbaka och det har varit stora problem med dem. Fram för allt med att de överhettats. De har tidigare varit oljekylare till hydraulsystemet och maskinrumsdörren har fått stå öppen under de tidpunkter på dygnet då det är extra hög belastning på hissarna för att försöka vädra ut värmen.
– Men trots åtgärderna så har hissarna blivit överhettade med jämna mellanrum, berättar Peter Reinholdsson, som arbetar med projektledning av moderniseringar på ALT Hiss.
Peter Reinholdsson på ALT Hiss berättar att före moderniseringen var det problem med att hissarna blev överhettade. Därför var man tvungen att ha maskinrumsdörren öppen vid olika tidpunkter under dygnet i ett försök att vädra ut värmen. Efter moderniserngen är dörren alltid stängd, och låst. Med ALT Hydraul Ecoline är värmeutveckling är inte längre ett problem.
ALT Hydraul Ecoline minimerar värmeutvecklingen
Hydrauliken är nu bytt till ALT Hydraul Ecoline, en premiumlösning från Bucher med frekvensstyrd pump. En lösning som gör att värmeutvecklingen minimeras.
– Efter moderniseringen är maskinrumsdörren stängd, och låst så att inga obehöriga kommer in. Hissarna behöver inte heller längre oljekylning. Och nu ska det inte behövas åtgärdas något på de här hissarna de kommande 20 åren. Förutom slitdelar då, säger Peter Reinholdsson.
Det är inte bara bakom kulisserna, så att säga, som det gjorts åtgärder. Hisskorgarna är helt nya. De var väldigt slitna och det fanns önskemål om något djupare hisskorgar, vilket gjorde att en ny hisskorg var det bästa alternativet i det här fallet.
– Vi har haft önskemål om hisskorgens materialval och färger med mera. Till vår hjälp har vi haft en inredare för att det ska bli i linje med hotellet i övrigt, berättar Göran Ivarsson och fortsätter:
– Det var också möjligt att öka djupet på hisskorgen en aning, vilket gör att det nu går att ställa in tre tvättvagnar på rad. Det gjorde det i och för sig även tidigare, men då var man tvungen att ställa den första på tvären, vilket gav skav och märken på väggarna i hisskorgen. Nu funkar det fint att ställa rakt.
Paus under Melodifestival-veckan i Växjö
Moderniseringen av hissarna startade under januari-februari 2024. Kort därpå fick Växjö en deltävling av Melodifestivalen. Eftersom deltagarna bodde på Royal Corner behövde bägge hissarna var igång under tävlingsveckan. Det löste sig genom att göra klart ombyggnaden på den ena hissen och avvakta med moderniseringen av den andra till efter Melodifestivalen.
– Sammantaget tycker jag att ALT Hiss har skött moderniseringsprocessen smidigt och bra. Både Peter som projektledare och de bägge installatörerna. Vi uppskattar också att de löste det så att vi under Melodifestival-veckan kunde ha två hissar igång, trots att en var ny och den andra var gammal, avslutar Göran Ivarsson.
Detta gjordes vid moderniseringen
• Hydraulsystemet byttes till ALT Hydraul Ecoline
• Styrsystemet är utbytt
• Hydraulcylindrarna behölls, men packningarna har bytts
• Även gejdrar och bärramar har behållts
• Hisskorgarna byttes ut till en nya som inretts för att passa in i hotellets design
• Hisskorgarna gjordes cirka 5 cm djupare än tidigare hisskorgar
• Nya korgdörrar
• Schaktdörrarna har målats om
• Tablåer och våningsvisare är utbytta
Om ALT Hydraul Ecoline
ALT Hydraul EcoLine är en premium-lösning med frekvensstyrd motor/pump. Genom att motor och pump regleras av frekvensomriktaren används inte ventilen för att reglera hastigheten. Då oljan inte regleras genom en ventil minimeras värmeutvecklingen, vilket både sparar energi och minimerar problem med värme. Med detta system finns också möjlighet vid hissens nedfärd återföra ström till elnätet.
Den här lösningen är lämplig att använda för hissar med väldigt hög driftintensitet, till exempel hotell eller högre hissar.
Om Quality Hotel Royal Corner
• Hotellet byggdes 1985 och ligger centralt i Växjö
• 160 hotellrum. Enkelrum, dubbelrum och familjerum.
• 5 konferenslokaler och 5 grupprum. Största konferenslokalen tar 140 personer.
• Egen restaurang, The Social.
• Gym och relax med pool, bubbelpool och bastu.
• 115 egna parkeringsplatser på gården och i parkeringsgarage.
• Hotellet är ett franchise-hotell i Strawberrykoncernen.