Äldre hissar får nytt liv – klimatsmart och kostnadseffektivt med hissmodernisering

När en hiss är någonstans 20-25 år har den nått sin ”livslängd” och det brukar vara dags att ersätta den. Hur gör man då och vad ska man tänka på?
 


Peter Reinholdsson, moderniseringssäljare och tidigare montör med totalt över 25 år i branschen, ger sin syn på och tips om modernisering av hissar.


Först Peter får vi väl börja med varför man bör se över äldre hissar överhuvudtaget?

Ja, det man först brukar märka som fastighetsägare är rent ekonomiskt, det vill säga att kostnaden för service och reparationer börjar öka. Det blir fler fel och fler driftstopp. Det kan också vara att hisskorgen rent estetisk börjar bli ful och sliten och att man vill fräscha upp den.

Men det kanske viktigaste skälet är rent säkerhetsmässigt. Många äldre hissar, speciellt de som är äldre än trettio år, saknar ofta säkerhetsfunktioner som är självklara numera. Och genom att då uppgradera hissen till dagens höga säkerhetsnivå minimerar man risken för olyckor.


Och hur går man tillväga när en eller äldre hiss behöver åtgärdas?

Då finns det i grunden två alternativ. Komplett utbyte eller modernisering. Vid komplett utbyte byter man allt, kvar blir ett tomt hisschakt och sedan sätter man in allt nytt. Vid modernisering, eller renovering, byter man normalt elutrustning och rörliga slitdelar, men behåller de tunga mekaniska delarna vilka håller för många "hisslivslängder". Vi kan utföra både utbyten och moderniseringar.


Är alltid modernisering enligt dig den självklara lösningen när en hiss börjar bli gammal och sliten? 

Det finns tillfällen när det är bättre att göra ett komplett utbyte, till exempel om det är en dålig grundkonstruktion eller om det är en plattformshiss. Då rekommenderar jag utbyte, men i övrigt är enligt mig modernisering i de allra flesta fall att föredra, inte minst ur miljösynpunkt. 

- Vid komplett utbyte pekar en del på minskad energiåtgång som en stor fördel. Men då ska man veta att när man moderniserar, och byter till nytt styrsystem och ny motor – är det exakt samma komponenter som vid ett komplett utbyte. Enda skillnaden är att hissens egenvikt blir lite lägre vid komplett utbyte, vilket visserligen minskar energiåtgången, men marginellt. Det handlar om ett par hundra kilowattimmar för en normalhiss per år.
 

- Det som faktiskt sparar mest energi för linhissar, oavsett om vi pratar efter modernisering eller komplett utbyte, är faktiskt att belysningen i hissen byts till LED och att den släcks när hissen inte används, berättar Peter Reinholdsson.
 

Vad ser du som de stora fördelarna med modernisering?

De stora fördelarna är miljö och ekonomi. Jag anser att det är onödigt att slänga ut fullt fungerande delar, vilket för en hiss normalt innebär uppemot tre ton material vid ett komplett utbyte, där det mesta av det är stål. Stål som i princip är outslitligt. Och att plocka ut det och smälta ner är inte vare sig energismart eller miljövänligt. 

- Ser man till ekonomi så innebär en modernisering normalt ungefär halva investeringskostnaden jämfört med komplett utbyte.
 

Vad är det som vanligtvis byts ut vid en modernisering och vad behålls?

Man behåller de tunga mekaniska delarna som bärram, motvikt och gejder. De är som jag sa tidigare av stål och mer eller mindre outslitliga. 

Normalt byter man sedan motor och apparatskåp – det vill säga all el och styrsystem samt vajrar. I de flesta fall byts även dörrarna. När vi kommer till hisskorgen så byter man ibland ut hela och ibland byts bara ytskikten. Det beror på skicket på hisskorgen. Knappar och tablåer brukar också bytas också ut. 

Upplevelsen för resenären blir summa summarum som en helt ny hiss, även när den ”bara” inom citationstecken är moderniserad. 
 

Motor och apparatskåp byts normalt vid modernisering för att få en modern och effektiv styrning.
 

Hur lång tid tar det att utföra en modernisering?

Det varierar beroende på olika förutsättningar, men någonstans 2-5 veckor skulle jag säga.
 

Är det alltid helt smärtfritt att modernisera?

I normalfallet ska det inte vara några konstigheter, förutom att hissen givetvis inte går att använda under tiden den moderniseras. Därför är det viktigt att tänka på att informera de som påverkas i god tid, t.ex. boende.

När det gäller själva utförandet av moderniseringen så kan det finnas utmaningar, exempelvis då man kombinerar befintligt och nytt. Men redan när man som säljare eller projektledare är ute och tittar på en hiss som ska moderniseras ser man vilka eventuella utmaningar som kan finnas och hittar lösningar för det. Vi har exempelvis färdiga adaptrar eller anpassningar för att underlätta att ”gifta samman” befintligt och nytt.

Med det sagt så kan det så klart ibland uppstå mindre problem och inkörningsfel precis som det kan göra vid nyinstallationer, det ska jag inte sticka under stolen med. Då handlar det om att vara både ödmjuk och professionell och åtgärda så snabbt och smidigt som bara möjligt för att minimera besväret för kunden.
 


Vid en modernisering behålls vanligtvis de tunga mekaniska delarna som gejdrar och motvikt, vilka håller för många "hisslivslängder".
 

Till sist, har du något mer råd till den som står inför att byta eller modernisera sin hiss?

- Börja med att ta hjälp av ett hissföretag eller en hisskonsult för att gå igenom hissen och få en bedömning av hissens status och på så sätt få en bra bild av vad som behöver göras. 

- Jämför också olika leverantörer och titta inte bara på kostnaden på sista raden. Jag tycker man ska se långsiktigt och till helheten oavsett om man väljer att modernisera eller gör ett komplett utbyte. 

- Kolla till exempel att styrsystem och serviceinstrument inte är låsta utan att man som fastighetsägare kan anlita vem man vill för framtida service och reparationer utan att hisstillverkaren måste vara inblandad, och att reservdelar finns att beställa på den öppna marknaden. Det är några saker som kan spara pengar över tid!

 


Om modernisering

Vid en modernisering så renoveras hissen. Vid en modernisering av en hiss byts elutrustning och rörliga slitdelar, men man behåller de tunga mekaniska delarna som håller för många ”livslängder”, exempelvis bärram, motvikt och gejdrar.

Läs mer om modernisering och exempel på vad kunder säger om utförda moderniseringsuppdrag


Om komplett utbyte

Vid ett komplett utbyte plockar man bort allt, inklusive de tunga mekaniska delarna, så att de endast återstår ett tomt hisschakt. Därefter sätter man in allting nytt. 


Säkerhetsrisker med äldre hissar

Läs mer om säkerhetsrisker och äldre hissar

”Moderniseringarna är riktiga skolboksexempel”

- Det har ju blivit väldigt bra, faktiskt så bra att besiktningsmannen vid ett tillfälle kallade några av moderniseringarna för riktiga skolboksexempel, säger Nicklas Johansson, inköpare på Vätterhem med ansvar för hissar.

Läs mer >


”Resultatet har blivit förbaskat bra”

- Det har fungerat alldeles utmärkt. Vi har fått positiv respons från de boende av för att det gick smidigt, och vi har haft bra dialog med ALT genom hela projektet, säger Thommy Ekman.

- Det märktes att de två killarna som utförde moderniseringen verkligen är proffs. Sköter ALT Hiss alla objekt som detta kan jag absolut med fullt förtroende rekommendera dem. 

Läs mer >


Kontakta oss

 

Kundtjänst: 0472-390 700
Jour: 010-20 500 50
E-post: info@alt.se

Kontaktuppgifter till våra regionkontor eller en specifik medarbetare


Kontaktformulär

Namn
Telefon
Ort
E-postadress
Text/Fråga